יום שני, 17 בדצמבר 2012

גל הצונמי או גל אחר

מספר שנים אני חושב על הגלים העוברים על האנושות ומנסה לפענח את הגל או הגלים הבאים לקראתנו . קראתי את דברי טופלר , למדתי היסטוריה ומדעי המדינה , נברתי בנבכי הסטטיסטיקה וקבלת החלטות בתנאי אי ודאות והגעתי לכמה מסקנות החשובות לכל מי שחשוב לו לחנך את הדורות הבאים . היינו בשבוע שעבר בכנס מוח ולמדתי כמה דברים .
השתמשתי בדברי חכמים כדי לפשט לעצמי את בתופעה .
במאה ה 18 תקף את האנושות הגל החקלאי , מה הניע את הגל הזה ? הכוח המניע היה כוחו של הסוס ,וכיצד למדו ? הלימוד היה אריסטוקרטי , מעטים למדו , השאר חרשו או ליקטו .
במאה ה 19 תקף את האנושות הגל התעשייתי , מה הניע את הגל הזה ? הכוח המניע היה כוחו של המנוע , וכיצד למדו ? הלימוד היה בקבוצות בתוך כיתה , לימוד פרונטלי , שינון , דקלום .
במאה ה 20 תקף את האנושות גל המידע , מה הניע את הגל הזה ?  הכוח המניע היה כוחו של המחשב , וכיצד למדו ? הלימוד התבצע בכיתות ממוחשבות או בעזרת לומדות , רכישת מיומנויות בסיסיות של יצרן כלכלי בדרך .
במאה ה21 אנו נמצאים בתוך גל העובר על כולנו והוא גל הידע , מה מניע את הגל הזה ? הכוח המניע הוא כוחו של האדם האנושי , האינטלקט , התבונה האנושית ( לא חזרתי אחורה ) , וכיצד ילמדו ?
זו השאלה האמיתית והקשה , כיצד אנו צריכים ללמד את הדורות הבאים כשקשה לנו לחזות את העתיד הקרוב וברור מאוד שקשה לחזות את העתיד הרחוק ? לי ברור שהמידע זמין ונגיש לכל תלמיד בישראל ולכל תלמיד יכולת להגיע למידע בכל זמן ובכל מקום ולכן הדרך המהותית צריכה להיות על ידי חקירה . התלמיד באופן אישי או בקבוצת תלמידים צריך לחקור את הנושא הנלמד , הוא זה שצריך ללמד את חברי קבוצתו . מה המורה יעשה ? המורה יכוון ידריך , יתן מתווה כללי , יגדיר תחומי חקירה . לדעתי בדרך זו נצליח להכשיר תלמידים סקרנים בעלי יכולת אינטלקטואלית גבוהה שיוכלו להצטרף למעגל הכלכלי בהגיעם לגיל המתאים .
אתם מוזמנים להגיב , להתווכח ... המשך יום טוב

תגובה 1:

  1. בני, אני מסכים שהלמידה צריכה להיות למידת חקר, ושהמורה צריך לעמוד מאחורי התלמידים, כתומך ומכווין, ולא מולם כמקור הידע.
    אני חושב שעוד שאלה לעניין הזה היא "איפה לומדים". האריסטוקרטים למדו בבית, הציבור בבתי ספר, ומה הלאה?
    התחזיות אומרות שיותר ויותר שיעורים, גם בתיכון, יילמדו מהבית, וזה שינוי מהותי עבורנו, שכן תפקיד המורה יעבור (עוד) שינוי.

    השבמחק